Klimakostråd skal mindske danskernes klimaftryk

Varieret kost
Profilbillede

I januar-måned udkom de syv nye officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen. Kostrådene havde et nyt fokus på at gøre danskerne sundere, men samtidig mindske danskernes CO2-aftryk.

Spis planterigt, varieret og ikke for meget er overskriften på Fødevarestyrelsens syv nye kostråd. Kostrådene opfordrer danskerne til at spise sundt og samtidig klimavenligt.

De opdaterede kostråd tager blandet andet udgangspunkt i nogle gamle klassikere som spis mere frugt & grønt, spis fuldkornsprodukter & en varieret kost. Men introducerer nye kostforslag som spis bælgfrugter, planterigt og tilvælg planteolier. 

Tryk på kostrådene og find tips & tricks til at inkludere kostrådede i din diæt.

Spis planterigt, varieret og ikke for meget

Spis flere grøntsager og frugter

Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk  

Spis mad med fuldkorn  

Vælg planteolier og magre mejeriprodukter  

Spis mindre af det søde, salte og fede  

Sluk tørsten i vand 

Tidligere bestod de seneste kostråd fra 2013 af ti anbefalinger fra Fødevarestyrelsen, der skulle påvirke danskere til at spise sundere og tilstræbe en sundere livsstil. Så hvorfor skal bælgfrugter, planter og planteolier foretrækkes fremfor andet? 

Ifølge Fødevareministeriet er klimaaftrykket fra danskernes mad på omkring tre tons CO2 per person om året. Det tal kan mindskes med 20-25 % ved at vælge fødevarer med lavere klimaaftryk.

Bælgfrugter, planterigt og andre tilvalg

’Spis planterigt...’ kan antyde, at man skal erstatte kødet på tallerkenen, men betyder faktisk bare, at det meste af det, der ligger på tallerkenen, gerne skal komme fra planter. Det vil sige grøntsager, frugter, kartofler, (fuld)kornsprodukter og bælgfrugter.

Bælgfrugter er en mættende kilde til planteprotein og er fyldt med kostfibre. Man kender højst sandsynligt bælgfrugter under de mere kendte navne bønner, linser og ærter. Der ikke indeholder mættet fedt, og dermed er godt supplement, hvis man ønsker at smide et par kilo.

Planteolier som raps- og olivenolie, er gode kilder til fedtstof, hvis du vil spise sundere og klimavenligt. Når du vælger planteolier i stedet for hårde fedtstoffer som smør og kokosolie, mindsker du risikoen for hjerte-kar-sygdomme. 

Klik her, hvis du ønsker at vide mere om de nye kostråd

Kilde: Fødevareministeriet
Flere artikler